måndag 23 november 2009

Sverigebönen

En grupp böneledare i Stockholm tog för ett par år sedan ett initiativ att be för vårt land på nationaldagen den 6 juni. Arbetet leds av Carl-Erik Sahlberg, präst i Sankta Clara kyrka i Stockholm.

I dagarna skickar man ut information till församlingar, kyrkor och samfundsledare, ett initiativ som jag mer än gärna ställer mig bakom och vill stödja.

Utvecklingen i vårt land är synnerligen allvarligt och driver eftertänksamma och vaksamma kristna till bön. Många samlas över samfundsgränserna till bön för vårt land.

Sverigebönen – ett nationellt böneinitiativ

Sverigebönen är ett bönenätverk som vill uppmuntra till aktiv bön för våra städer och närområden. Det är många som ber i Sverige men vi vill bli fler! Det är otroligt inspirerande att veta att det pågår bön runt om i vårt land. Därför vill jag uppmuntra dig att berätta hur förbönen för platsen där du bor och för vårt land sker och om man kan göra mer.

Guds ord uppmanar oss att ha bönen för staden och landet som första fokus.

Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. 1 Tim 2:1-2

om mitt folk då ödmjukar sig och ber till mig och söker mig och vänder om från sina ogudaktiga vägar, ska jag lyssna till dem från himlen och förlåta deras synder och hela deras land. 2 Krön 7:14

Vad kan du göra?

Det finns mycket som du kan göra där du bor. Du kan t.ex.

- Berätta om Sverigebönen för din pastor och dina bönevänner
- Föreslå en bönekväll i månaden eller varannan månad i din
församling då ni ber för platsen där du bor eller varför
inte bjuda in till en ekumenisk bönekväll med kristna från
andra kyrkor också?
- Samla dina kristna vänner från andra kyrkor till bön på
nationaldagen den 6 juni

Skriv gärna och berätta om dina tankar och erfarenheter direkt till Sverigebönen på adressen info@sverigebonen.se

Du kan läsa mer om Sverigebönen här.

Inga kommentarer: